"El Marroc consolida la seva posició dins de la indústria de l'automoció" - Sergio Alcaraz, President del CIAC
En aquests temps tumultuosos per a la indústria de l'automoció europea, el Marroc emergeix com un punt estratègic de debat i oportunitat que no pot passar inadvertit i al qual hem de fer front
La Unió Europea, amb les regulacions ambicioses en matèria de vehicles elèctrics, ha pressionat la indústria cap a una transició que, encara que inevitable, sembla haver subestimat la velocitat d'adopció per part dels consumidors. La realitat és que les vendes de vehicles elèctrics estan lluny d'assolir les expectatives que es tenien anys enrere. Es venen menys vehicles elèctrics i, essent objectius, els pocs que es fabriquen, la majoria, ho fan fora d'Europa. Aquesta situació no només afecta els fabricants europeus, sinó que també obre una finestra d'oportunitat per a altres actors globals que no volen perdre l'oportunitat de fer negoci a altres països amb menys traves.
El Marroc, amb el seu tractat de lliure comerç, tant amb la UE com amb els Estats Units, es presenta com una destinació atractiva per a la fabricació de vehicles. Empreses, especialment xineses, estan trobant al Marroc un punt d'entrada ideal per produir vehicles que després poden ser acoblats a Europa, portant l'etiqueta de "made in Europe" amb tots els beneficis que això comporta en termes de percepció de qualitat i compliment normatiu.
Tot i això, no podem ignorar els reptes associats. La qualitat dels vehicles fabricats al Marroc sovint no arriba als estàndards europeus. Per no parlar de la mà d'obra, que dista de l'europea, en l'àmbit salarial.
La demanda real de vehicles de baixes emissions dista de les pretensions de la UE
Si a això hi afegim que les empreses estan optant per canviar les seves estratègies, per les exigències reguladores de la UE quant a baixes emissions, estan portant a la producció de vehicles més tradicionals fora d'Europa, on hi ha una demanda real, malgrat la utopia de pensar que els consumidors optarien per un altre tipus de combustió.
Des del CIAC i altres clústers industrials a nivell nacional i europeu, és imperatiu que advoquem per unir-nos i mostrar a Brussel·les la realitat de la indústria i les necessitats dels fabricants. Les exigències s'han d'ajustar a les condicions del mercat i les capacitats dels consumidors. És crucial trobar un equilibri entre l'ambició ambiental i la viabilitat econòmica de les nostres indústries.
A més, hem de mantenir una vigilància constant sobre les evolucions al Marroc perquè no ens agafi per sorpresa. Cada empresa ha d'avaluar amb cura el seu model de negoci i considerar la possibilitat de posar un peu al Marroc per assegurar-ne la competitivitat futura.
És hora d'actuar amb prudència, adaptar-nos a la realitat del mercat i assegurar que les nostres decisions estratègiques estiguin alineades amb un futur sostenible i competitiu per a tothom. En aquest sentit, des del CIAC seguirem actuant d'observatori, no només des d'un punt de vista informatiu, sinó també operatiu amb missions directes i indirectes, exercint el nostre paper d'acompanyament perquè els nostres socis puguin conèixer de primera mà la realitat del Marroc i puguin prendre les millors decisions per als negocis. Així mateix, seguirem amb el nostre diàleg i acció davant les administracions de l'Estat i de Brussel·les per garantir l'èxit present i futur de la nostra indústria.