"La sostenibilitat de la indústria de l'automoció necessita finançament urgent" - Sergio Alcaraz, President del CIAC
En el llindar d'una nova era per a la indústria de l'automoció, el sector s'enfronta a desafiaments inèdits i complexos, on la transició cap a la mobilitat sostenible es troba en un punt d'inflexió.
La digitalització, la robotització i l'electrificació són claus per al futur d'aquest sector, però lamentablement, el ritme d'avanç s'ha vist frenat per unes inversions que no han tingut l'abast esperat.
La indústria de l'automoció no és aliena a les transformacions globals. En un estudi encarregat pel CIAC a KPMG en 2018, ja s'advertien les conseqüències de la falta d'inversions adequades per a afrontar els reptes del canvi de paradigma. De fet, les dades de 2018 presagiaven que, per a 2030, menys del 5% de la producció mundial de vehicles provindria d'Europa Occidental, una dada alarmant que lamentablement es farà realitat si no es prenen les mesures adequades per a revitalitzar el sector.
L'avanç cap a l'electrificació de la mobilitat no està sent tan ràpid com s'esperava. La demanda de vehicles elèctrics a Europa no està aconseguint les previsions, la qual cosa posa en perill la viabilitat del canvi de model que la indústria necessita.
Acabem 2024 i la indústria s'enfronta a una competència cada vegada més feroç. Mentre que Europa ha vist una caiguda en la producció de vehicles en els últims anys, Àsia-Oceania, liderat per la Xina, ha experimentat un creixement notable. Des de 2010, la producció de vehicles a Àsia ha augmentat un 34%, mentre que Europa ha vist una caiguda del 8,4%, amb una notable pèrdua de presència de països clau com Alemanya i França. Aquest canvi en els pols de producció té implicacions directes en la competitivitat d'Europa, que ja està perdent el seu protagonisme a nivell global.
És clar que, la substitució de la mecànica tradicional per noves tecnologies, ha elevat els costos de fabricació, incrementant el preu final dels vehicles i, en conseqüència, ha frenat la seva demanda per part dels consumidors. Si a això li sumem la falta d'infraestructura de punts de recàrrega públics, la falta d'homogeneïtat de les polítiques europees i les escasses ajudes directes i inversions públic-privades, ens situem enfront d'un panorama molt complex.
Per això, Europa necessita un compromís polític i econòmic més ferm amb el sector de l'automoció. Tal com va assenyalar Mario Draghi, és urgent executar inversions massives en sectors estratègics com la transició ecològica, la transformació digital i la reindustrialització. L'automoció és un d'aquests sectors clau que requereix suport urgent per a garantir la seva competitivitat i sostenibilitat.
El missatge és clar: És hora que s'escolti el sector i es prenguin decisions polítiques adequades perquè la indústria de l'automoció pugui continuar la seva transició cap a la sostenibilitat, la digitalització i l'electrificació. Estem convençuts que la indústria europea té la capacitat de liderar aquest canvi, però necessita el suport adequat per a fer-lo. Per tant, urgeix actuar perquè Europa no quedi relegada a un paper secundari en la mobilitat global.