Aliats estratègics: la inversió xinesa com a palanca de reindustrialització a Catalunya - Sergio Alcaraz, President del CIAC

Des del CIAC, fa anys que defensem que, per tal que Catalunya mantingui el seu pes industrial dins del mapa europeu, ha de reforçar la seva capacitat d'atracció d'inversió i el seu paper dins de les cadenes de valor globals.
La creixent presència d'empreses xineses en el sector de l'automoció al nostre territori n'és una mostra clara. I aquest camí cal consolidar-lo.
Tot i que l'escenari ideal seria disposar de centres de decisió ubicats a Catalunya, la realitat industrial europea actual exigeix abandonar models irreals i adoptar noves estratègies de col·laboració internacional. Qui no s'adapta queda relegat a la irrellevància. Per això, més que resistir-nos a aquesta transformació global, l'hem de liderar des de l'experiència, la capacitat industrial i la vocació tecnològica.
Cal recordar que aquesta relació no és fruit de la improvisació. Fa més de 15 anys que empreses catalanes de components i enginyeria han obert canals de col·laboració amb el gegant asiàtic. Alguns exemples rellevants en són l'entrada de PXI Automotive a Osona el 2021, la presència creixent de BYD en el transport públic metropolità o la instal·lació de showrooms de marques com Polestar (Geely) al centre comercial de Barcelona.
L'aliança entre Chery i Ebro-EV Motors, signada el 2024, representa un punt d'inflexió de gran valor simbòlic i estratègic. Suposa la recuperació d'una planta icònica com la de Nissan a la Zona Franca i la seva transformació en el primer centre de producció del grup Chery a Europa.
Ara bé, no es tracta només d'una qüestió d'espai industrial: parlem d'una inversió prevista de fins a 500 milions d'euros, 1.250 llocs de treball inicials i
una producció estimada de 150.000 vehicles anuals el 2029. Aquesta aposta industrial s'acompanya d'una segona peça estratègica: la innovació. A Cornellà de Llobregat, Chery ja ha començat a implantar un nou centre d'I+D de 2.000 m², orientat al disseny de vehicles adaptats al mercat europeu.
Aquest centre no només generarà ocupació qualificada, sinó que crearà sinergies amb universitats, centres tecnològics i hubs de talent que enriqueixen el nostre ecosistema.
Tampoc podem obviar la consolidació de Barcelona com a hub logístic. El port de la ciutat ja concentra el 81% de les importacions de vehicles procedents de la Xina. Aquesta eficiència logística, sumada a la qualitat de les nostres infraestructures, ens situa en una posició privilegiada com a porta d'entrada de la nova mobilitat elèctrica al continent.
Lluny de ser una amenaça, aquest fenomen ha de ser entès com una oportunitat per a les més de 1.400 empreses de l'ecosistema de mobilitat català. La integració de proveïdors locals a les cadenes globals, la transferència tecnològica, l'impuls a la sostenibilitat i el creixement de l'ocupació són efectes tangibles que ja estem veient.
Les empreses xineses han escollit Catalunya perquè aquí hi troben un entorn competitiu, una xarxa de proveïdors solvent i una administració que impulsa projectes tractors com MOVEM.
Ara ens toca a nosaltres maximitzar aquest potencial. Perquè si convertim aquestes aliances en lideratge industrial, Catalunya pot escalar posicions com el centre de referència de l'automoció a Europa.