Aliats estratègics: la inversió xinesa com a palanca de reindustrialització a Catalunya - Sergio Alcaraz, President del CIAC

DESTACAT
5/9/25
122
0

Des del CIAC, fa anys que defensem que, per tal que Catalunya mantingui el seu pes industrial dins del mapa europeu, ha de reforçar la seva capacitat d'atracció d'inversió i el seu paper dins de les cadenes de valor globals.

La creixent presència d'empreses xineses en el sector de l'automoció al nostre territori n'és una mostra clara. I aquest camí cal consolidar-lo.

Tot i que l'escenari ideal seria disposar de centres de decisió ubicats a Catalunya, la realitat industrial europea actual exigeix abandonar models irreals i adoptar noves estratègies de col·laboració internacional. Qui no s'adapta queda relegat a la irrellevància. Per això, més que resistir-nos a aquesta transformació global, l'hem de liderar des de l'experiència, la capacitat industrial i la vocació tecnològica.

Cal recordar que aquesta relació no és fruit de la improvisació. Fa més de 15 anys que empreses catalanes de components i enginyeria han obert canals de col·laboració amb el gegant asiàtic. Alguns exemples rellevants en són l'entrada de PXI Automotive a Osona el 2021, la presència creixent de BYD en el transport públic metropolità o la instal·lació de showrooms de marques com Polestar (Geely) al centre comercial de Barcelona.

L'aliança entre Chery i Ebro-EV Motors, signada el 2024, representa un punt d'inflexió de gran valor simbòlic i estratègic. Suposa la recuperació d'una planta icònica com la de Nissan a la Zona Franca i la seva transformació en el primer centre de producció del grup Chery a Europa.

Ara bé, no es tracta només d'una qüestió d'espai industrial: parlem d'una inversió prevista de fins a 500 milions d'euros, 1.250 llocs de treball inicials i
una producció estimada de 150.000 vehicles anuals el 2029. Aquesta aposta industrial s'acompanya d'una segona peça estratègica: la innovació. A Cornellà de Llobregat, Chery ja ha començat a implantar un nou centre d'I+D de 2.000 m², orientat al disseny de vehicles adaptats al mercat europeu.

Aquest centre no només generarà ocupació qualificada, sinó que crearà sinergies amb universitats, centres tecnològics i hubs de talent que enriqueixen el nostre ecosistema.

Tampoc podem obviar la consolidació de Barcelona com a hub logístic. El port de la ciutat ja concentra el 81% de les importacions de vehicles procedents de la Xina. Aquesta eficiència logística, sumada a la qualitat de les nostres infraestructures, ens situa en una posició privilegiada com a porta d'entrada de la nova mobilitat elèctrica al continent.

Lluny de ser una amenaça, aquest fenomen ha de ser entès com una oportunitat per a les més de 1.400 empreses de l'ecosistema de mobilitat català. La integració de proveïdors locals a les cadenes globals, la transferència tecnològica, l'impuls a la sostenibilitat i el creixement de l'ocupació són efectes tangibles que ja estem veient.

Les empreses xineses han escollit Catalunya perquè aquí hi troben un entorn competitiu, una xarxa de proveïdors solvent i una administració que impulsa projectes tractors com MOVEM.

Ara ens toca a nosaltres maximitzar aquest potencial. Perquè si convertim aquestes aliances en lideratge industrial, Catalunya pot escalar posicions com el centre de referència de l'automoció a Europa.

Comentaris