La planta de bateries elèctriques i els projectes tractors, temes de debat al Top Management Meeting

DESTACAT
9/3/21
367
0

9 de març de 2021. Nova sessió dels Top Management Meetings on el president del CIAC, Josep Maria Vall, ha posat damunt la taula alguns dels principals temes del sector com la manca de semiconductors i de matèries primeres, així com els projectes tractors que han de servir per atraure part dels Fons de Recuperació de la Unió Europea, coneguts com a Next Generation.

Per descomptat, l’anunci de la nova planta de bateries elèctriques feta pel govern espanyol també ha centrat part del debat, malgrat que encara es coneix poc del projecte com, per exemple, la localització exacta de la planta.

En el moment de parlar sobre la recuperació dels nivells de producció, les empreses han mostrat la seva preocupació per un problema afegit com és l’encariment de les matèries primeres.

També s’ha aprofitat la reunió per presentar el nou format de vídeo-newsletter que s’ha iniciat des del clúster: CIAC Update. Finalment els projects managers, Ona Rocamora i Carlos Cortés, han presentat alguns dels projectes que s’estan desenvolupant des de les diferents àrees estratègiques del Clúster de la Indústria d’Automoció de Catalunya.

  • Sistema universal de gestió d’avisos mitjançant smartwatch.
  • Calibres 4.0: assistent virtual per QA amb calibres.
  • Programa d’innovació disruptiva d’impacte-mobility de Clusters Catalonia.

Dades del sector

Durant el gener s’ha arribat a mínims històrics de matriculacions de turismes nous a tota la Unió Europea, amb un descens superior al 20% i on el mercat més castigat ha estat Espanya, amb una caiguda del 50%. A Alemanya el descens és superior al 30%, a Itàlia del 14% i a França de quasi el 6%. El descens en matriculacions al Regne Unit estaria proper al 40%.

Malgrat aquestes dades, s’observen canvis de tendències en les decisions de compra dels consumidors que s’acosten a l’escenari plantejat pel CIAC en el seu Pla Estratègic. Així doncs, les matriculacions de vehicles de combustió a la Unió Europea han estat del 75%, una xifra que segueix en descens. Els híbrids han doblat quota de mercat i han passat de quasi el 6% de les vendes de vehicles a la UE el 2019, a gairebé el 12% el 2020. Respecte els vehicles elèctrics o híbrids endollables han triplicat les vendes, del 3% el 2019 a més del 10% el 2020.

Les previsions per aquest 2021, amb incertesa, són positives i a Espanya les projeccions plantegen un escenari de creixement de matriculacions de vehicles lleugers del 20% interanual.

El problema dels semiconductors afecta la producció, que durant el primer trimestre del 2021 podria provocar que es deixessin de fabricar més de 900.000 vehicles a tot el món. Les previsions és que el subministrament de semiconductors es normalitzi tot i que es podria arrossegar el problema fins al tercer trimestre de l’any, ja que els proveïdors han trobat mercats més atractius com l’electrònica de consum que els deixa marges de negoci més amplis.

Comentaris