Les empreses demanen una mirada àmplia amb el PERTE 2

DESTACAT
10/1/23
243
0

Primera Top Management Meeting del 2023 que ha tingut com a primer tema informatiu els canvis dins el Ministeri d'Indústria que s'han fet les darreres setmanes. En relació amb ells, el Cluster Manager del CIAC, Josep Nadal, ha avançat a les empreses que han assistit a la reunió que s'estan fent els contactes amb les noves persones que s'han incorporat al Ministeri per mantenir la bona relació que hi ha hagut fins al moment. Per tancar la carpeta del Ministeri d'Indústria, s'ha parlat del possible "PERTE 2" que tindria alguns canvis respecte al primer PERTE com, per exemple, estendre els terminis fins al 2026 o 2027 i la incorporació de vehicles híbrids. Sembla que Europa no contempla aquesta possibilitat, però el mateix govern espanyol valora l'opció d'utilitzar fons propis.

Sobre el PERTE 2 també hi van dir la seva els representants de les empreses que han demanat que s'ampliés la mirada d'aquesta nova convocatòria i s'incorporés no només el vehicle elèctric, sinó també el vehicle autònom i connectat perquè obriria la porta a més empreses per optar als fons Next Generation.

També s'ha mencionat el MOVES 2 centrat a la renovació de les flotes.

Igual que a la resta de sessions, s'han dedicat uns minuts a parlar de diferents dades del sector on les xifres de producció mostren una clara recuperació però sense arribar als nivells prepandèmia. La producció del mes de novembre a Espanya ha pujat fins al 18,4% amb 184.306 unitats respecte el novembre del 2021. L'acumulat entre gener i novembre del 2022 mostra un increment del 6% en la producció amb un total 1,6 milions d'unitats. Segons les previsions s'acabarà el 2022 amb 2,2 milions de cotxes fabricats, una xifra que queda lluny dels 2,8 d'un any normalitzat.

Entre gener i novembre del 2022, els motors atmosfèrics continuen sent la font d'energia principal en la producció de cotxes amb un 84,7% (68% de combustió i 16,7% dièsel que segueix perdent quota de producció). El vehicle elèctric representa un 4,9% de la producció i els híbrids endollables un 8%.

El 2,4% restant de la producció se'l reparteixen els híbrids no endollables (1,1%), el GLP (1%) i el gas natural (0,3%).

En dades globals, Europa tancarà el 2022 amb una caiguda de la producció del 26,21% respecte al 2019 amb 15,61 milions de cotxes fabricats davant la previsió inicial de 18,71 milions. Aquesta xifra el converteix en el mercat que està més lluny de les dades prepandèmia.

Sobre les previsions, moltes empreses coincideixen a dir que tenen números positius però encara molt per sota de les previsions del 2022.

Una de les novetats que s'han posat en marxa a les Top Management Meeting són enquestes per conèixer, de primera mà, la visió de les empreses respecte diferents temes del sector i de l'actualitat del mateix.

De les enquestes fetes a la sessió de gener coneixem que hi ha preocupació sobre els preus de l'energia, els salaris, les previsions de producció i la variabilitat dels preus de matèries primeres. Sobre els tancaments del 2022, gairebé el 60% de les empreses han contestat que s'han tancat un 5% per sobre de les previsions i una xifra una mica inferior, el 50%, confirmen que la previsió pel 2023 també és d'un 5%. La mateixa xifra es manté quan s'ha preguntat per producció.

Per tancar la Top Management s'ha fet un recordatori de les diferents jornades de les Àrees Estratègiques del CIAC:

  • 13 de gener. Webinar: Convenis Col·lectius, Increments Salarials i Negociació per Empreses. S'obrirà un debat entre els Recursos Humans de les empreses de la indústria per resoldre dubte amb l'equip de Toni Sendra, soci responsable d'Automoció de Garrigues Advocats.
  • 24 de gener. Matchmaking Master Motorsport. Jornada per fer match entre les empreses del CIAC i el Clúster de la Mobilitat lleugera amb alumnes que surten del Màster de Motorsport de QEV.
  • 26 de gener. 1a Jornada Estratègica de Competitivitat Industrial.

Comentaris