Les empreses del sector demanen a les administracions públiques que facilitin l'accés a les ajudes

DESTACAT
14/2/23
409
0

La Top Management Meeting d'aquesta setmana ha servit per confirmar el que ja se sabia, les empreses demanen als diferents governs que els facilitin l'accés a les ajudes perquè més companyies puguin presentar els seus projectes per millorar el sector de l'automoció a Catalunya en qualsevol dels punts de la cadena de valor.

Aquestes millores passen per diferents punts entre els quals destaquen un calendari més flexible, ja que les petites i mitjanes empreses "no podem fer una transformació en dos o tres anys, necessitem més temps per aconseguir-ho", tal com s'ha apuntat durant la reunió.

Encara sense confirmació oficial per part del Ministeri d'Indústria, sembla que de cara al PERTE VEC 2 es podrien flexibilitzar alguns aspectes respecte a la primera edició i aquest podria ser un dels motius que encara que s'hagi posat en marxa, ajornar el PERTE VEC 2 per revisar-lo a fons.

Per ajudar a millorar aquesta segona edició dels Fons Next Generation, el CIAC es reunirà amb el Ministeri en uns dies per recuperar la relació després dels canvis en el departament dirigit per la ministra Reyes Maroto.

De fet, el Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya ha avançat que portarà un informe on es recullen les pràctiques de diferents països europeus a l'hora d'aplicar les ajudes europees. Un informe que busca ser un manual d'idees i bones pràctiques perquè es pugui aplicar al PERTE VEC 2.

Sembla que una de les millores que es posaria en marxa serien línies per projectes consorciats sense la presència d'un OEM i fins i tot per projectes individuals.

Informe Automoció
A partir del mes de març l'Informe d'Automoció s'ampliarà després de les peticions de diferents empreses associades i inclourà també dades sobre Powertrain elèctric i Matèries Primeres, específicament sobre metalls i plàstics.

A més, s'ha recordat a les empreses que, a través del CIAC, poden fer consultes per obtenir informació de les diferents bases de dades a les quals té accés. També s'ha mencionat la reunió mensual presencial que es fa al CFPA amb S&P Global per conèixer l'evolució del sector, previsions, així com dades econòmiques.

Pèrdua de competitivitat i problemes amb el transport
Algunes empreses han mencionat que l'increment de costos laborals en algunes zones de Catalunya els està fent perdre competitivitat respecte a altres ciutats i províncies espanyoles i que els resulta complicat mantenir o captar projectes que tenen molts números de passar de llarg de Catalunya.

Per altra banda, diferents companyies s'han mostrat sorpreses de conèixer que hi ha campes de fabricants plens de cotxes esperant a ser transportats. En el debat s'ha conclòs que és un problema generalitzat, però que, a curt termini, sembla que no afectarà en excés al desenvolupament normal de l'activitat industrial.

Enquestes
Les enquestes de la Top Management Meeting d'aquest mes han servit per conèixer l'interès de les empreses respecte a l'àrea de formació, així com línies d'ajudes de l'administració pública.

El 82% de les companyies estan interessades en un curs sobre la Digitalització de la Fabricació en Automoció i el 73% en desenvolupar un curs sobre Robòtica i Automatització per a l'Automoció. Finalment, el 64% han mostrat interès en un curs de Ciberseguretat per a Vehicles.

Sobre el conjunt de línies per a les empreses, s'han mostrat molt interessades en ajudes:

  • En la transició d'inversió de noves tecnologies (100%).
  • En temes d'instal·lacions d'autoconsum energètic (plaques solars, etc.) (90%).
  • Econòmiques en digitalització (80%).
  • Pel finançament de la compra de maquinària (80%).
  • En impostos (80%).
  • Econòmiques pel cost energètic i el cost de serveis (80%).
  • En cofinançament I+D (70%).
  • Pel Plan Renove (renovació del parc automobilístic) (70%).
  • Pel finançament complementari del PERTE (70%).
  • Per les subvencions en contractacions (60%).
  • En el canvi estratègic (50%).

Jornades

  • El Workshop d'Innovació de Producte canvia de data i el tancament es farà més endavant malgrat que les conclusions s'entregaran a les empreses participants tal com estava previst.
  • 16 de febrer. Segon Matchmaking d'Automoció. Matching entre empreses associades al CIAC, el Clúster de Mobilitat Lleugera i els alumnes del Màster de QEV.
  • 22 de febrer. Taula Rodona per debatre els resultats de l'enquesta per conèixer quina és la situació i quines acciones es poden implementar perquè les dones tinguin més presència en el sector.
  • 23 de febrer. Competition Challenge Automotive. El CIAC posa en marxa aquest concurs que tindrà una durada de 4 mesos on els estudiants desenvoluparan un projecte concret en una empresa del sector. És un projecte vinculat a la Plataforma de Talent i a l'Automotive Talent Show per potenciar la connexió entre empreses del sector i estudiants.
  • 28 de febrer. Primera reunió de l'Àrea Estratègica de Formació i Talent.
  • 18 d'abril. 8a edició del Racó de la Innovació dins el marc de l'Advanced Factories.

Comentaris