Els clústers d'automoció es reuneixen per analitzar el futur del sector a Espanya i Europa

DESTACAT
7/3/23
326
0

Els clústers d'automoció d'Espanya (Catalunya, Comunitat Valenciana, La Rioja, Aragó, Castella i Lleó i Galícia) s'han reunit aquesta setmana, en la jornada "Empowering the Spanish Automotive Industry: A Reborn Year!", per fer una radiografia del futur del sector el més detallada possible, en concret al mercat europeu i espanyol en relació amb la resta de mercats mundials. La responsable de proporcionar les dades és la consultora S&P Global amb qui els clústers ja tenen un acord per accedir a les diferents bases de dades sobre powertrain de combustió i elèctric, nous llançaments de cotxes i preus de matèries primeres, així com altres dades bàsiques com producció, vendes i inflació.

La sessió d'aquesta setmana ha revisat de manera detallada el mercat europeu en diferents vessants. No obstant això, parlem d'un mercat globalitzat, en què moltes empreses són multinacionals, per la qual cosa les afectacions entre mercats són inevitables. En aquest sentit, s'ha revisat l'evolució del ràting de les empreses del sector en l'àmbit global. Els resultats no són molt encoratjadors, ja que tant els fabricants com els proveïdors de tots els mercats mundials, han vist disminuir la seva qualificació de ràting.

Els fabricants es mouen entre un 17% de ràting positiu, un 67% estable i un 14% negatiu, mentre que les companyies proveïdores, recordem que la majoria són petites i mitjanes empreses, amplien el percentatge de ràting negatiu fins al 22%. Segons les dades vistes aquesta setmana, les empreses proveïdores continuen suportant la càrrega dels costos sobrevinguts per les diferents crisis: materials, preus de l'energia...

Pel que fa a l'economia presenta una previsió molt més encoratjadora que fa uns mesos, ja que a l'octubre del 2022 les dades de creixement per al 2023 se situaven en el 0,6 a Europa i en l'última previsió es passa a un 0,5 positiu. Si ens fixem en la inflació, les xifres també milloren encara que els indicadors defineixen una inflació del 5,2% per a aquest 2023, la previsió d'octubre era 7 dècimes superiors, és a dir, una inflació del 5,9%.

L'evolució en la producció segueix les últimes estimacions que mou el sector:

  • 2023: 85 milions de cotxes fabricats.
  • 2024: 88 milions.
  • 2025: 91 milions.
  • 2026: 92 milions.
  • 2027: 93 milions.
  • 2028: 95 milions.
  • 2029: 96 milions.
  • 2030: 97 milions.

Per tipologia de cotxes, hi ha una clara diferència entre la producció dels diferents cotxes en funció de la seva tipologia:

  • Increment d'un 2% en vehicles LCV entre 2017 i 2030.
  • Increment d'un 40% en el mateix període de cotxes prèmium (incloent-hi el Tesla).
  • Fabricants xinesos: +73% (període 2017-2030).
  • Fabricants coreans i japonesos: -9% (període 2017-2030).
  • Altres fabricants: -24% (període 2017-2030).

Aquestes dades també demostren que, per ara, Tesla lidera la cursa dels vehicles elèctrics. Un mercat que Europa pot arribar a liderar en els pròxims anys amb una previsió d'electrificació del 100% dels cotxes el 2035.

Sobre l'afectació de les diferents crisis, els números també demostren que Europa està sobreexposada a una situació de crisis successives, ja que la resta dels mercats han tornat, virtualment, als nivells del 2019, és a dir, pre-pandèmia. Un exemple és el descens de previsió de producció a mesura que s'han acumulat les crisis:

  • Previsió històrica per al 2025: 20,6 milions de vehicles muntats.
  • Una previsió de producció per al 2025 que baixa fins als 19,9 milions abans de la Covid-19.
  • Torna a baixar fins als 19,2 milions abans de la invasió russa sobre Ucraïna.
  • Torna a descendir fins als 18,5 milions de cotxes el 2025 abans de la crisi dels xips.
  • I a dia d'avui la previsió per al 2025 és de 16,6 milions de vehicles produïts. Això és un increment del 7% el 2023 respecte al 2022, una pujada del 5% el 2024 i una altra del 2% el 2025.

El que sí que sembla millorar de forma més que clara és la reducció de temps d'espera en la cobertura de les demandes de comandes i en els temps d'entrega.

Al final de la sessió, els clústers han pogut resoldre algunes qüestions sorgides de la presentació sobre l'evolució de l'economia i dels mercats.

Comentaris