La falta de transportistes s'afegeix als problemes amb els que haurà de batallar el sector de l'automoció

DESTACAT
14/3/23
248
0

La Top Management Meeting d'aquest mes de març ha fet evident la necessitat de treballar per buscar una solució o, com a mínim, intentar pal·liar la manca de transportistes.

Si fa algunes setmanes s'apuntava que l'escassetat de transportistes afectava de manera clara la logística del desplaçament de cotxes, a la Top Management Meeting s'ha apuntat que comença a afectar, de manera clara, el transport de mercaderies. Una situació que afecta l'automoció catalana, tot i que no sigui l'únic sector tocat.

Vista la fotografia, el CIAC ha posat en marxa un grup de treball que el dia 3 de març ja va fer la primera reunió per intentar tenir més detalls de la situació. Entre el recull de dades inicial destaca que un 20% de la plantilla de transportistes es jubilarà en els propers 5 anys i no hi ha relleu per cobrir aquestes baixes. De fet, algunes empreses han apuntat que un altre dels problemes és l'eficiència que fa que autònoms, petites, mitjanes i grans empreses no els surtin els números per, entre altres circumstàncies, haver de tenir el camió parat 48 hores perquè s'està descarregant.
El grup de treball es reunirà de manera periòdica per analitzar la situació i buscar alternatives. De fet, la pròxima trobada és el 24 de març.

Possible arribada de fabricants a Europa
A l'hora de revisar les dades del sector de l'automoció, on cal destacar un increment de la producció del 8,8% durant el mes de gener del 2023, s'ha posat el focus en una situació que pot beneficiar Europa, com és l'arribada de possibles fabricants xinesos o del nord d'Europa, ja que les ajudes al vehicle elèctric en aquestes zones s'han reduït o bé han deixat de funcionar. Aquest fet podria fer moure alguns fabricants cap al vell continent.

Els nous projectes no es concreten
Un aspecte en el qual han coincidit diferents empreses en el Top Management Meeting és la imprecisió, per tant, dels OEM, a l'hora de fixar i mantenir una data per a la posada en marxa de la fabricació de nous vehicles. La demora en els terminis provoca que algunes empreses perdin capacitat productiva o bé estiguin treballant amb uns marges molt poc sostenibles.

Preocupació pel tancament d'empreses per manca de relleu
Un altre dels assumptes que s'han tractat durant la reunió és que l'extinció d'empreses sempre és un problema, però des del CIAC s'ha apuntat que han detectat que algunes companyies han desaparegut per falta de relleu generacional i, per tant, el negoci s'ha vist obligat a abaixar la persiana. Aquesta situació provoca que el sector de l'automoció a Catalunya perdi know how.

Jornades CIAC

  • 20 de març. Trobada amb S&P Global en format digital.
  • 23 de març. Sessió informativa del Programa d'Especialització Tecnològica en Vehicle Elèctric. Formació especialitzada que coordina Eurecat.
  • 22 de març. Jornada sobre l'optimització fiscal de l'automoció.
  • 24 de març. Segona reunió del grup de treball de la manca de transportistes.
  • 30 de març. Primera reunió estratègica de l'àrea de Supply Chain. Instal·lacions de SIEMENS.
  • Competition Challenge Automotive. Concurs que tindrà una durada de 4 mesos on els estudiants desenvoluparan un projecte concret en una empresa del sector. És un projecte vinculat a la Plataforma de Talent i a l'Automotive Talent Show per potenciar la connexió entre empreses del sector i estudiants.
  • 18 d'abril. 8a edició del Racó de la Innovació dins el marc de l'Advanced Factories.

Comentaris