Les empreses d’automoció catalanes compleixen els requeriments de la Llei de Morositat

La Llei de Morositat és un dels temes de debat de les últimes setmanes en el món empresarial i el sector de l'automoció no és cap excepció. Els terminis de pagament de les factures i els protocols inexistents per fer les auditories que permetin a les empreses accedir a les ajudes, subvencions i finançaments de l'estat són dos dels grans punts que el sector demana aclarir i detallar.
No obstant la rigidesa de la llei, en una enquesta feta avui pel Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC) a les empreses assistents a la Top Management Meeting, els resultats han estat sorprenents, ja que milloren les dades de què disposa el Ministeri d'Indústria on la mitjana de dies de pagament de totes les empreses se situen entre els 70 i els 90 dies.
Doncs bé aquesta enquesta revela que les empreses d'automoció catalanes paguen a 30 dies (20%) i a 60 dies (73%). Només un 7% de les respostes indiquen que els pagaments es fan a 90 dies. Aquestes dades són respecte als pagaments a proveïdors nacionals, perquè si parlem de proveïdors internacionals, els pagaments són a 30 dies, en un 53% de les organitzacions, a 60 dies (40% de les empreses) i 90 dies (7%).
Tot plegat per complir una llei que els permeti accedir a subvencions i finançament. En aquest punt, les empreses també tenen molt clar que la seva prioritat a l'hora de destinar les ajudes és en inversió (47%), I+D+i (20%), Formació (13%), Contractació (13%) i Maquinària (7%).
Durant la jornada d'avui també s'ha posat damunt la taula la creació de comunitats energètiques per tenir un major control sobre la despesa en energia i, d'aquesta manera, poder presentar pressupostos més competitius. Algunes empreses han confirmat que estan tirant endavant aquest projecte.
Finalment, també s'ha actualitzat la informació sobre el PERTE VEC 2 que, a falta de confirmació oficial, sembla que traurà el paquet sobre bateries elèctriques (des de l'explotació de mines de liti fins al reciclatge final dels elements de la bateria elèctrica) durant els mesos d'estiu.
Dades de producció del sector
Com cada mes, la Top Management Meeting també ha servit per actualitzar les dades de producció.
Durant el mes de març s'han fabricat 182.547 unitats, és a dir, un 19,4% més que el mateix període de l'any passat. Si fem la comparativa entre el primer trimestre del 2022 i el del 2023, les xifres segueixen sent positives, ja que durant els primers tres mesos d'enguany s'han assemblat 512.304 unitats, un 15,6% més que el primer trimestre del 2022.
Per tipologia de vehicles, els de gasolina segueixen dominant la producció durant aquest trimestre (72%), seguits del dièsel (8,7%), híbrids endollables (6,5%) i híbrids (6,3%).
Si fem la comparativa respecte al 2022, les dades de producció modifiquen aquesta classificació posant en primer lloc els cotxes híbrids amb un increment de producció del 208%, seguit dels de gasolina (29,4%) i elèctric (24,1%). La xifra vermella se l'emporta el vehicle dièsel amb un descens de la producció del gairebé el 40%.
Actes del CIAC
- 31 de maig. Visita creuada a DOGA.
- 31 de maig. 14.30h-16.30h. Eurosurfas. Taula rodona on es mostraran casos d'èxit sobre reciclatge i matèries primeres a l'automoció. Moderador de la taula: Josep Nadal. Fira de Barcelona Gran Via.
- 28 de juny. Míting d'Auto. Llotja de Mar.