El Govern anuncia canvis en les condicions per accedir als ajuts del PERTE VEC II

DESTACAT
13/6/23
497
0

La segona convocatòria del PERTE VEC, que està previst que s'anunciï el mes de juny i que tindrà un pressupost de 1.475M d'euros, recull entre d'altres novetats l'ampliació dels llindars d'ajuda introduïts en el Reglament d'Exempció per Categories i la inclusió de les flexibilitzacions per a certs projectes que s'estableixen en el Marc Temporal per la guerra d'Ucraïna, permetent una simplificació administrativa del procediment. A més, la convocatòria tindrà dues línies: una per a l'ecosistema de bateries i una altra per a projectes individuals amb impacte en els diferents esglaons de la cadena de valor dels vehicles elèctrics i connectats (Línia VEC).

Des del Clúster de la Indústria d'Automoció de Catalunya (CIAC) s'espera que l'ordre de base es publiqui l'1 de juliol i les convocatòries específiques en els primers dies de juliol. Concretament, entre l'1 i el 15 de juliol, amb dos mesos per a la presentació de projectes, ja que s'estableix el 15 de setembre com a data límit per a la presentació de sol·licituds. En aquest sentit, el Ministeri haurà de resoldre aquestes sol·licituds abans de finalitzar l'any.

Un altre dels temes d'actualitat tractats al Top Management Meeting d'aquest mes ha sigut la Llei de Morositat que estableix un termini de 30 dies per a realitzar el pagament de les factures. Complir amb aquesta normativa és un requisit indispensable per poder accedir als ajuts del Govern. Sens dubte un tema molt seriós que donarà molt a parlar i que requerirà un compliment rigorós per tal d'evitar sancions.

Increment de les vendes mundials d'automòbils

Bones notícies si ens fixem en l'anàlisi realitzada per la consultora IHS sobre la situació mundial del mercat d'automòbils el maig de 2023. Es preveuen unes vendes mundials d'automòbils de 83,3 milions d'unitats, amb un increment del 5,6%. La consultora ho considera un repunt sòlid, tot i que limitat per l'oferta de vehicles i l'increment de preus, la reposició d'existències i la cautela dels consumidors en moltes regions, llastada per la incertesa econòmica, l'alça de l'IPC i la pujada dels tipus d'interès.

L'exportació de cotxes es dispara al 95% de la producció

Per la seva banda, les plantes espanyoles de producció de vehicles estan recuperant de forma significativa la seva activitat industrial en el que va d'any en comparació amb un 2022 que va estar marcat per l'escassetat de components i pels problemes logístics, que van llastar tant la fabricació com la venda d'automòbils. No obstant això, també està creixent a gran velocitat el volum d'exportació, que a l'abril es va situar en el 95,2% sobre la producció total.

Espanya tanca abril amb un increment interanual de vendes d'automòbils del 8,2% i situa les matriculacions en 74.749 unitats. És el quart mes consecutiu amb vendes a l'alça en aquest 2023. El mercat nacional s'impulsa pel ritme de la producció de vehicles i el transport fins als concessionaris, que es tradueix en una major agilitat en el lliurament de les comandes.

No obstant això, els problemes de subministrament que van patir les plantes espanyoles a l'abril es reflecteixen en els nivells de producció, que en el cas dels automòbils marquen un descens del 5,6% interanual, fins a les 133.635 unitats. Durant el primer quadrimestre, l'acumulat d'automòbils registra un creixement del 10,4% amb 645.939 unitats produïdes respecte al mateix període del 2022. Aquesta evolució moderada mostra com les fàbriques d'automoció espanyoles, tot i haver registrat un primer quadrimestre a l'alça, continuen veient-se afectades pel ritme intermitent en l'aprovisionament de certs components. Això condiciona l'activitat en els centres de producció i la capacitat de fabricació.

Producció per fonts d'energia

Segons l'ANFAC (Associació Espanyola de Fabricants), la producció de turismes per motoritzacions a l'abril reflecteix que els atmosfèrics suposen el 80,4% del total de les unitats fabricades a Espanya, amb el 69,7% per a la gasolina i el 10,7% per al dièsel. La producció de vehicles elèctrics purs va ser del 5,3%. El 7,1 % correspon a l'híbrid endollable. L'híbrid no endollable marca el 5,6%; el GLP, l'1,3 % i el gas natural, el 0,2%.

Actes del CIAC

  • Incentius públics per a la Descarbonització de la Indústria. Dimecres 14 de juny, de 10h a 11:30h.
  • 2a jornada estratègica Competitivitat Industrial. Dijous 15 de juny, d'11h a 12:30h.
  • Compliance 2023. Dijous 15 de juny, de 15:30h a 17h.
  • Grup de treball: "FALTA DE TRANSPORTISTES". Dilluns 19 de juny, de 12:30h a 13:30h.
  • 5a Jornada S&P Global Around the World: Light Vehicle Sales and Production Webinar. Dimarts 20 de juny, de 13h a 14h.
  • Miting d' Auto. 28 de juny a la Llotja de Mar.

Comentaris