El sector demana abordar amb urgència la manca de transportistes

DESTACAT
12/7/23
410
0

La 1a Jornada Interàrea va tractar temes d'interès relacionats amb la mobilitat fent esment a l'escassetat de transportistes com un tema d'urgent resolució per garantir el correcte funcionament del sector. Els socis del CIAC presents en la jornada van coincidir en la necessitat d'instar el Ministeri a la implementació de les mesures aprovades al decret de març de 2022.

Per tractar el tema, per part de Supply Chain es va realitzar una taula rodona amb les ponències de SEAT, SETRAM, ROR, SCHNELLECKE que van alertar de l'augment de preus, que contrasta amb els preus d'altres països com la Xina, i els temps d'espera que ocasionen pèrdues de vendes i sobre costos en el preu del vehicle final.

En aquest context, s'espera que el Govern pugui implementar una sèrie de propostes que ajudin a reconduir aquesta situació:

  • La implementació d'ajuts per al carnet de conduir de transportista que puguin contribuir a reduir les barreres econòmiques i fomentar l'interès per la professió. Actualment, es necessiten 4.000 euros per treure's el carnet, per tant, les ajudes beneficiarien, tot i que no són l'única solució al problema.
  • La creació d'una formació professional reglada i específica pels conductors de transport que millori la preparació dels futurs professionals, garanteixi l'adquisició d'habilitats tècniques i coneixements necessaris i dignifiqui la professió. En aquest sentit, seria interessant estudiar els països amb sobrepoblació i oferir que s'incorporin conductors al mercat espanyol, igual que està fent Alemanya amb Vietnam. Per a això es necessita ajuda de la Unió Europea.
  • La implementació d'incentius des de les Administracions per atraure nous conductors al sector del transport com beneficis fiscals, bonificacions salarials, una millor conciliació familiar o programes d'inserció laboral. Sobretot, de cara a atraure els joves, amb condicions més interessants i millors a les actuals, tal com s'ha fet en altres països de la UE.
  • Realització d'una campanya de comunicació per atraure i promoure la professió de transportista i destacar els seus aspectes positius.
  • Millorar la infraestructura relacionada amb el transport, com les àrees de descans, els punts de càrrega i descàrrega i les condicions de les carreteres per augmentar l'eficiència i la seguretat en el transport de mercaderies quelcom en el que Espanya, França i Itàlia encara tenen molt per millorar i en el que cal invertir. En aquest sentit, des de la taula rodona s'ha vist la necessitat de promocionar una plataforma fora de les ciutats perquè els camions siguin més eficients i puguin fer rutes llargues en millors condicions. Així mateix, els socis consideren imprescindible l'ús del transport ferroviari en pro de la sostenibilitat.

La 1a Jornada Interàrea sobre transport va tractar també de sostenibilitat. En aquest sentit, es va presentar un projecte de l'empresa Methanol Reformer SL on estan treballant en reformadors de metanol aplicades a l'estacionari.

Si alguna cosa tenen clara els socis és que no es pot dependre energèticament de Rússia i s'han de buscar altres alternatives com eliminar l'ús del combustible fòssil i substituir-lo per fonts d'energia renovable. Aquest és l'objectiu per a l'any 2050, on s'espera que el 50% sigui procedent d'energia elèctrica. A més, en aquest mix energètic entraran altres forces com l'hidrogen amb l'objectiu que el combustible fòssil quedi com una cosa residual.

Per fer front a aquest objectiu, els Fons Next Generation són el canal ideal per canalitzar les ajudes per produir energies renovables, buscar alternatives, desenvolupar projectes i trobar solucions a les noves necessitats del sector. Sens dubte, el pla de recuperació passa per la digitalització i la sostenibilitat a tots els nivells.

Comentaris